Skip to main content

فرهنگ ایران باستان و تاثیر آن در شکل گیری باغ ایرانی

 براساس اسناد و مدارک باقی مانده تاریخچه باغ های قدیمی ایران به حدود سه قرن قبل از میلاد می رسد و متاسفانه قبل از آن آثار بقایا و متونی در دست نیست . برخی بر این عقیده اند که نخستین پردیس ها در شوش ساخته شده و در دوران بعد به حد اعلای درجه زیبایی رسیده اند. ( بقایی و امیرخانی، 1388: 19 )

پردیس لغتی است ماخد از زبان مادی (پارادتزا) به معنی باغ و بوستان و از همین لغت است . پالیز فارسی و فردوس (معرب) . این واژه که در اوستا دوبار بکار برده شده از دو جز ترکیب یافته، یکی pairi  به معنی پیرامون دیگر daeza به معنای انباشتن و دیوار کشیدن بوده است که بر روی هم به معنای درختکاری و گلکاری پیرامون ساختمان می باشد. این واژه در پهلوی پالیز شده و در فارسی دری هم به کار رفته است هرچند پالیز امروزه برای سبزیکاری و و کشتزار خیار و هندوانه و خربزه استفاده می شود . لازم به ذکر است اینگونه باغ ها در یونان آن روز وجود نداشت مردم آن سامان و دیگر کشورها را جالب به نظر آمد و همان واژه فارسی را نیز به کار بردند. امروزه این وازه در زبان یونانی به صورت paradeisos به معنی باغ، در زبان فرانسه به صورت paradise به معنی بهشت به کار برده می شود. ( نعیما، 1395: 16 )

در ایران کهن ، باغ را اغلب بوستان با بستان می نامند. این کلمات در اشعار سعدی نیز آمده است . اما باد اذعان کرد که متداول ترین کلمه در میان مردم ایران باغ است ( که در کتاب ویلبر آن را در ریشه عربی می داند اما امروزه ثابت شده است که فارسی اصیل می باشد) . باغ را با برخی پیشوند ها پسوند ها نیز تعریف می کنند مانند باغچه به معنای باغ یا بوستانی که آن را به چند قسمت قسیم کرده اند و یا باغبان به معنای پرستار باغ ( نیوتن ویلبر، 1383 ، ص 22)

باغسازی برآمده از فرهنگ، چون هر پدیده دیگری که در چهارچوب های فرهنگی شکل می گیرد، جلوه های خود را در وجوه گوناگون فرهنگ و هنر سرزمینش بر جای می گذرد. این تاثیرات در حوزه فرهنگی، بیش از هر چیز در ادبیات و شعر پارسی ، معماری و هنر های ایرانی به چشم می خورد. از این رو که باغ در شعر فارسی از دیرباز، اهمیت و جایگاه خاص خود را داشته است. چه در اشعار فردوسی، منوچهری و نظامی که بیشتر اشعاری توصیفی و تصویری هستند و بالطبع اطلاعات روشن را در ارتباط با شکل و نوع باغ بدست می دهند و چه در اشعار متاخرتر همچون اشعار حافظ و سعدی که کاربرد استعاری از باغ بیشتر به چشم می خورد که این موضوع البته خود گسترده توجه به باغ را نیز می نمایند ( دانش فر و صدیق ، 1392 ، ص 66)

نقش برخی از قالی ها در ایران بیان کننده این موضوع می باشد که باغ ها مورد توجه خاص ایرانیان بوده و از اهمیت خاصی برخوردار می باشد به طور مثال در طرح قالی بهارستان که یکی از معروفترین قالی های ایران می باشد به اهمیت خاص این موضوع اشاره دارد. ( دانش فر و صدیق ، 1392 ، ص 57)

سه هزار سال پیش از میلاد در سرزمین ایلام بیشه های مقدسی وابسته به معبدهای ایلامی وجود داشته که در این مجموعه قلعه خارج از شهر واقع بوده و آن را عنصری پاک و مقدس می دانستند لکن آیینی چون دین ایلامیان که طبیعت گرا بوده و عناصر طبیعت را مورد تقدیس قرار می داده است وقتی شهر در پایین است در منظر مقابل آن در بالا ، یک چشم انداز طبیعی وجود دارد. ( بقایی و امیرخانی، 1388: 20 ) هخامنشیان (330-550 قبل از میلاد) نام دودمانی پادشاهی پیش از اسلام است. باغ های هخامنشی دارای طرح های مستطیل دقی با خیابان ها و درختان متقاطع بودند. در تخت جمشید منظر متجلی به خوبی با طبیعت تلفیق شده است به عبارتی معماری هخامنشی علاوه بر ساییدن به سوی آسمان ، با زمین و چشم انداز آن در ارتباط است بدیهی است بستر فرهنگی تخت جمشید در عهد باستان، بهترین همگونی و سازش را با ارزش های طبیعی مکان داشته است. ساسانیان خاندان شاهنشاهی ایرانی در سال های 224 تا 651 میلادی بودند. باغ در عصر شاهنشاهی ساسانیان نیز بر پایه اصول گذشته شکل می گیرد. ترکیب هندسی منظرم ، میان آسه اصلی، خیابان های عمود بر هم و کرت های راست گوشه و باغ های بسیار وسیع بودند. ( بقایی و امیرخانی، 1388: 22 )

طرح باغ های ایرانی و ساختمان های آن غالباً آمیزه ای است از سبک معماری و باغ سازی پیش از اسلام و شیوه معماری سده های بعد که ویژگی های کلی معماری ایرانی را داراست و با نام معماری اسلامی شناخته می شود و برخی تاثیرات که از معماری و باغ سازی کشورهای دیگر پذیرفته است . بایسته است در اینجا به این نکته اشاره شود که معماری و چگونگی خیابان بندی و درختکاری و گلکاری باغ های ایرانی در دوره اسلامی تاثیر چندانی از اعراب مهاجر به ایران نداشته بلکه همراه با گسترش نفوذ نیروهای اسلامی، این هنر ایرانی تا سرمین های دوردست هم نفوذ یافته و از شبه قاره هند تا سرزمین اسپانیا کشیده شده است. ( نعیما، 1395: 15 )

Comments

Popular posts from this blog

برج میلاد

  در پایتخت  ایران مکان های زیادی برای گردشگران وجود دارد که در این مطلب می خواهیم به معرفی  برج میلاد   و ویژگی های آن اشاره کنیم. هنگامی که وارد تهران می شوید از جای جای آن می توانید برج میلاد را مشاهده کنید که با شکوه و جلوه اش چشمان شما را به خود خیره می کند. برج میلاد به عنوان   نماد شهر تهران   شناخته می شود که یکی از 6 برج مخابراتی شهور جهان و   نوزدهمین برج بلند جهان   به شمار می آید. مساحت این بنا 13 هزار متر مربع است که در شمال تهران ساخته شده و در زمانی که هوای تهران پاک و بی غبار است تقریبا از تمامی کلان شهر ها قابل مشاهده است و در هر جای این شهر که بایستید میتوانید آن را مشاهده کنید.     برج میلاد تهران را بیشتر بشناسید! پیشنهاد ساختن پروژه برج میلاد در  سال 1370 مطرح شد و در دی ماه 1376 کارگران شروع به ساختن این برج غول پیکر کردند. این برج در 16 مهر 1387 با شعار آسمان نزدیک است افتتاح شد و ساخت آن 11 سال زمان برد. ارتفاع برج میلاد 435 متر است که در نگاه اول می‌توان افتخارات این سازه را در نظر گرفت و از نظر معماری و ساختار آن را تحسین کرد. از افتخارات این برج می توان به بل

خانه سوگلی ناصرالدین شاه

  خانه انیس الدوله عمارتی که کمتر رهگذری از تاریخچه آن چیزی می داند    خانه انیس الدوله عمارتی که کمتر رهگذری از تاریخچه آن چیزی می داند، ساختمانی است پشت ایستگاه اتوبوس که رنگ سفید بر آن پاشیده اند و خبری از شکوه خانه های قجری در بیرون آن نیست. آنچه در این بنا بیش از هر چیز چشم ها را به سمت خود جلب می کند، تابلوی عریض و طویل «اتحادیه تهیه و توزیع گوشت گوسفندی تهران » است. این عمارت تاریخی با 140 سال قدمت، متعلق به فاطمه سلطان خانم انیس‌الدوله، سومین همسر عقدی ناصرالدین شاه قاجار و ملقب به ملكه ایران بوده است.انیس الدوله همسر سرشناس و با نفوذ ناصرالدین شاه (1258-1314) بود و این خانه، که به نام وی شهرت دارد، گویا پس از ترور ناصرالدین شاه محل زندگی وی در آخرین ماه های حیاتش بوده است. انیس الدوله کیست؟ انیس الدوله محبوب ترین و با نفوذترین چهره دربار ناصرالدین شاه بود. مقام او بر سایر همسران شاه برتری داشت و عملا می توان او را ملکه سلطنتی ایران دانست که نشان حمایل آفتاب و تمثال همایونی را از او دریافت کرده بود. انیس الدوله، با اسم اصلی فاطمه، دختر یتیمی بود که توانست تا مرحله سوگلی بودن ان

پل ابریشم تهران

  پل ابریشم یکی از پل‌های شمال شهر تهران است که همه روزه تعداد زیادی از گردشگران برای دیدن جاذبه‌های این منطقه از روی آن می‌گذرند. شاید از خودتان بپرسید که دلیل احداث تعداد نسبتا زیادی پل در این منطقه از شهر چیست؟ با کجارو همراه باشید تا با هم پاسخ این سوال را بیابیم. موقعیت پل ابریشم روی نقشه تپه‌های عباس‌آباد در سال‌های اخیر و با انجام شدن عملیات عمرانی گسترده، به محلی پر از جاذبه‌های گردشگری تبدیل شده است. بسیاری از این پروژه‌ها، مثل احداث پارک طالقانی از پیش از انقلاب اسلامی در دست طراحی و ساخت بوده‌اند و تعداد زیادی مثل پل طبیعت پس از آن طراحی و اجرا شده‌اند.  از جاذبه‌های گردشگری دیگر این منطقه می‌توان به گنبد مینا، پارک آب و آتش، پارک بنادر و پارک نوروز اشاره کرد.