Skip to main content

قلعه قباد کوار

 

معرفی قلعه قباد کوار

این اثر تاریخی در کوه های سربه فلک کشیده شهرستان کوار استان فارس قرار دارد، که در بین روستاهای بورکی و اربابی علیا واقع شده است. گفته می شود که این قلعه توسط یکی از حاکمان محلی در زمان ساسانیان ساخته شده است. این قلعه در دوران های مختلف تاریخی همچنان مورد استفاده بود که دلیل آن را در ئسنرسی مشکل به آن باید جست. در زمان سلجوقیان به عنوان قلعه ای برای استحکام و تقویت فرقه اسماعیلیه به رهبری حسن صباح و یارانش کاربرد داشته است. پس می توان گفت این قلعه نیز یکی از قلعه های اسماعیلیان بوده است.

موقعیت و ساختار قلعه

همانطور که قبلا اشاره کردیم، این قلعه بر بلندای ارتفاعاتی قرار دارد و می توان گفت تقریبا صعب العبور است. قلعه قباد بر روی یک صفحه سنگی تسخیر ناپذیر که در بعضی قسمت ها ارتفاع دیواره آن به بیش از ۵۰ مترمی رسد قرار دارد و ارتفاع آن از سطح دریا حدود ۲۲۰۰ متر است. برای رسیدن به این قلعه هیچ راه طبیعی نمی توانید پیدا کنید و برای اینکه از آن دیدن کنید باید از کوه بالا روید. مسیر باریکی در دیواره سنگی تراشیده شده و در بالای آن تونلی رو به بالا در دل کوه کنده شده که حدود ۱۰ متر طول دارد و کف آن راه پله ای تراشیده اند و در انتهای این تونل یک تونل دیگر به طول ۲۰ متر قرار دارد. بالای کوه دشتی با مساحت 10 هکتار وجود دارد که قلعه قباد کوار و چند آب انبار در آن قسمت ساخته شده بود. چیزی که امروزه از محوطۀ قلعه باقی مانده، شامل مخروبه چندین اتاق مجزا و چند آب انبار که در دل سنگ تراشیده شده است می شود، که تنها یکی از آب انبارها سالم مانده است.

برای سفر به کوار می توانید از اتوبوس استفاده کنید و بلیط اتوبوس را از مستر بلیط به صورت آنلاین تهیه کنید و خریدی امن و سریع را تجربه کنید.

راه های دسترسی

راه های دسترسی

برای اینکه بتوانید به دیدن این بنا بروید باید به 40 کیلومتری شهر کوار سفر کنید. که این کار هم از طریق خودرو شخصی و هم با کمک وسایل حمل و نقل عمومی امکان پذیر است.

بازدید از قلعه 

برای بازدید از این مکان باید از کوه بالا بروید، پس اگر توانائی این کار را ندارید به هیچ عنوان به دیدن آن نروید. در ضمن در تنگه آن چشمه ای به نام چشمه قلات وجود دارد، که می توانید از آن نیز دیدن کنید و لحظات خوشی را در آن بگذرانید. چشمه قلات غار کوچکی است که ارتفاع دهانه آن حدود ۲ متر است و از سقف آن آب می چکد، ساکنان قدیمی قلعه، ۵ خمره سفالی به قطر داخلی ۴۵ سانتی متر و  عمق حدود ۲۵ سانتی متر در زیر قسمتی که بیشتر قطرات آب می چکد در ساروج کار گذاشته اند و با لبه آنها شکافی برای سرریز آب درست کرده اند، آب خمره ها  پس از جمع شدن، به حوضچه ای منتقل می شود. دیدار از این چشمه نیز خالی از لطف نیست.


https://mrbilit.com/mag/ghobad-castle-kavar/

Comments

Popular posts from this blog

برج میلاد

  در پایتخت  ایران مکان های زیادی برای گردشگران وجود دارد که در این مطلب می خواهیم به معرفی  برج میلاد   و ویژگی های آن اشاره کنیم. هنگامی که وارد تهران می شوید از جای جای آن می توانید برج میلاد را مشاهده کنید که با شکوه و جلوه اش چشمان شما را به خود خیره می کند. برج میلاد به عنوان   نماد شهر تهران   شناخته می شود که یکی از 6 برج مخابراتی شهور جهان و   نوزدهمین برج بلند جهان   به شمار می آید. مساحت این بنا 13 هزار متر مربع است که در شمال تهران ساخته شده و در زمانی که هوای تهران پاک و بی غبار است تقریبا از تمامی کلان شهر ها قابل مشاهده است و در هر جای این شهر که بایستید میتوانید آن را مشاهده کنید.     برج میلاد تهران را بیشتر بشناسید! پیشنهاد ساختن پروژه برج میلاد در  سال 1370 مطرح شد و در دی ماه 1376 کارگران شروع به ساختن این برج غول پیکر کردند. این برج در 16 مهر 1387 با شعار آسمان نزدیک است افتتاح شد و ساخت آن 11 سال زمان برد. ارتفاع برج میلاد 435 متر است که در نگاه اول می‌توان افتخارات این سازه را در نظر گرفت و از نظر معماری و ساختار آن را تحسین کرد. از افتخارات این برج می توان به بل

خانه سوگلی ناصرالدین شاه

  خانه انیس الدوله عمارتی که کمتر رهگذری از تاریخچه آن چیزی می داند    خانه انیس الدوله عمارتی که کمتر رهگذری از تاریخچه آن چیزی می داند، ساختمانی است پشت ایستگاه اتوبوس که رنگ سفید بر آن پاشیده اند و خبری از شکوه خانه های قجری در بیرون آن نیست. آنچه در این بنا بیش از هر چیز چشم ها را به سمت خود جلب می کند، تابلوی عریض و طویل «اتحادیه تهیه و توزیع گوشت گوسفندی تهران » است. این عمارت تاریخی با 140 سال قدمت، متعلق به فاطمه سلطان خانم انیس‌الدوله، سومین همسر عقدی ناصرالدین شاه قاجار و ملقب به ملكه ایران بوده است.انیس الدوله همسر سرشناس و با نفوذ ناصرالدین شاه (1258-1314) بود و این خانه، که به نام وی شهرت دارد، گویا پس از ترور ناصرالدین شاه محل زندگی وی در آخرین ماه های حیاتش بوده است. انیس الدوله کیست؟ انیس الدوله محبوب ترین و با نفوذترین چهره دربار ناصرالدین شاه بود. مقام او بر سایر همسران شاه برتری داشت و عملا می توان او را ملکه سلطنتی ایران دانست که نشان حمایل آفتاب و تمثال همایونی را از او دریافت کرده بود. انیس الدوله، با اسم اصلی فاطمه، دختر یتیمی بود که توانست تا مرحله سوگلی بودن ان

پل ابریشم تهران

  پل ابریشم یکی از پل‌های شمال شهر تهران است که همه روزه تعداد زیادی از گردشگران برای دیدن جاذبه‌های این منطقه از روی آن می‌گذرند. شاید از خودتان بپرسید که دلیل احداث تعداد نسبتا زیادی پل در این منطقه از شهر چیست؟ با کجارو همراه باشید تا با هم پاسخ این سوال را بیابیم. موقعیت پل ابریشم روی نقشه تپه‌های عباس‌آباد در سال‌های اخیر و با انجام شدن عملیات عمرانی گسترده، به محلی پر از جاذبه‌های گردشگری تبدیل شده است. بسیاری از این پروژه‌ها، مثل احداث پارک طالقانی از پیش از انقلاب اسلامی در دست طراحی و ساخت بوده‌اند و تعداد زیادی مثل پل طبیعت پس از آن طراحی و اجرا شده‌اند.  از جاذبه‌های گردشگری دیگر این منطقه می‌توان به گنبد مینا، پارک آب و آتش، پارک بنادر و پارک نوروز اشاره کرد.