Skip to main content

تهران گردی در بهترین پارک های پایتخت

 

تهران گردی در بهترین پارک های پایتخت 

شهر تهران بوستان ها و پارک های بسیاری دارد که از شمال تا جنوب آن پراکنده اند و در مطلب پیش رو به معرفی 9 مورد از بهترین پارک های تهران می پردازیم. در تهران و در پارک های بزرگ این کلانشهر دودآلود شلوغ، فضاهایی وجود دارد که امکانات خاصی در اختیار شهروندان خوش نشین تهرانی قرار گرفته است.

 

از ماهی گیری و قایق رانی گرفته تا درشکه سواری در بوستان رازی تهران تا امکانات فرهنگی و هنری و ورزشی که در پارک دانشجو و پارک هنرمندان و پارک ساعی مشاهده می کنیم. همه و همه، فرصت خوبی برای گردشگری شهری در روز های زیبای پاییز ۹۵ است.

 

ده ها پارکی که در تهران قرار دارد، می تواند آخر هفته لذت بخشی را برای عاشقان تهران گردی که فرصت گردش در اطراف تهران و لذت بردن از آبشار ها و دنیای گردشگری زیر زمینی اطراف پایتخت (غارها) ندارند، فراهم کند. این فرصت را از دست ندهید و حداقل برای یک بار هم که شده در سال ۹۵،‌ بوستان های بزرگ قدیمی و جدید تهران را که بعضی از آن ها را شاید باور نکنید، تماشا کنید.

 

 به گزارش پارس ناز امروز قصد داریم شما را به پارک های مناطق شمالی و شمال شرق پایتخت ببریم. با ما در گردشگری در پارک جمشیدیه تا پارک نیاوران، همراه باشید، از جمشیدیه تا نیاوران.

 

پارک جمشیدیه

تهران گردی در بهترین پارک های پایتخت

پارک جمشیدیه، نامی آشنا برای طهرانی های قدیم و بعضا جدید است. جایی که در دهه شصت و هفتاد، از تفرج گاه های اصلی شهر تهران محسوب می شد اما امروزه به مدد ساخت بوستان های بزرگی در شهرک غرب و بزرگراه حقانی، بیش تر پاتوق آخر هفته های برخی از شهروندان ساکن نقاط شمالی شهر شده است.

 

پارک جمشیدیه جایی است که اگر به سمت خیابان نیاوران (خیابان شهید باهنر) بروید، روبروی کلانتری نیاوران،‌ خیابان سر بالایی تندی به نام امیدوار است که در انتهای این خبایان، پارک جمشیدیه قرار دارد. اردوگاه شهید باهنر نیز در وسط این خیابان با سربالایی تند قرار دارد.

 

در واقع بوستان جمشیدیه یا پارک سنگی جمشیدیه از زیبا ترین و دیدنی‌ ترین بوستان‌ های تهران است و با مساحتی حدود ۱۰ هکتار در انتهای خیابان شهید باهنر (نیاوران) واقع شده و از شمال به کوه کُلَکچال، از جنوب به باغ دولو، از شرق به خیابان جمشیدیه و از غرب به جاده کلکچال محدود است. از ویژگی‌های این‌پارک، دریاچه، آبشار مجاور و نیز آبنماهای سنگی است که جلوه‌ای خاص دارند. همچنین این پارک در ابتدای مسیر اصلی صعود به پناهگاه کُلَکچال قرار دارد.

تهران گردی در بهترین پارک های پایتخت

رفتن به این پارک بدون خودرو،‌ تقریبا سخت است. پارک جمشیدیه، در گذشته باغی بوده که تحت تملک فردی به نام جمشید الدوله قرار داشت و گویا قصد راه اندازی خانه سالمندان داشت. اما بعد ها قسمت وسیعی از ملک خود را به بلدیه تهران داد و امروز این منطقه با نام وی یا همان پارک جمشیدیه نامیده می شود.

 

پارک جمشیدیه بر خلاف خیلی از پارک های مسطح تهران، پارکی پر از سراشییی و پیچ های تند است. مکانی خنک به خصوص در تابستان و سرد درنیمه دوم سال. چشم انداز زیبای تهران هم از پل طبیعت و هم از پارک جمشیدیه و حتی از پارک پرواز سعادت آباد بسیار دیدنی است.

 

یکی از مقولاتی که در بازدید از پارک جمشیدیه بهتر است به آن توجه کنید، نظم موجود در نحوه قرار گیری درختان پارک است که کاملا طبیعی ایجاد شده و گیاهانی هم چون بید مجنون، چنار، نارون، زبان گنجشک، افرای سیاه، سرو، بلوط، سیب و گلابی در آن دیده می شود. کف پوش های ناهموار در سطح پارک هم چنان مشاهده می شود که امیدواریم با رسیدن فصل سرما و یخ، این قسمت مرمت شود.

تهران گردی در بهترین پارک های پایتخت

البته این ناهمواری ها، تا حدودی حس گردش در پارک های جنگلی را برای شما تداعی می کند. اما برای کسانی که با مشکلات حرکتی مواجه هستند و به قولی پا درد دارند، راه رفتن در این پارک توصیه نمی شود.

 

یکی از قابلیت های پارک جمشیدیه مثل بوستان جوانمردان شهرک غرب تهران، قرار گیری تندیس هایی در سراسر پارک است که بر روی آن، مضامین فرهنگی و هنری و فلسفی و ادبی از مشاهیر فرهنگ و ادب این سرزمین نقش بسته است. این حرکت خوب مناسب است تا در جاهای دیگر شهر نیز دیده شود.

 

امکانات پارک جمشیدیه عبارتند از نگارستان، آمفی تئاتر، آلاچیق  و برکه و آب نمای زیبا که در کنار بوفه های مختلف این پارک، آخر هفته جالب و خاطره انگیزی را برای شما خلق می کند. توجه داشته باشید که این پارک در روز های ۵ شنبه و جمعه ، ده ها برابر روز های عادی هفته، گردشگر دارد.

تهران گردی در بهترین پارک های پایتخت

دیدار از این بوستان سنگی در نقطه شمالی پایتخت را فراموش نکنید. گفتنی است، پارک جمشیدیه با مساحتی به وسعت ۶۹ هزار متر مربع، در سال ۱۳۵۵ احداث رسمی شد و در شهرداری ناحیه ۱ تهران قرار دارد.نشستن بر روی صندلی های چوبی که در زیر پای شما برگ درختان زرد رنگ جمشیدیه قرار دارد، صبحانه و نهار دل انگیزی را سبب می شود که تجربه آن با دوستان و خانواده خالی از لطف نیست.

 

پارک قیطریه

تهران گردی در بهترین پارک های پایتخت

پارک قیطریه از جمله پارک های خیلی قدیمی تهران و حتی ایران است. قدمتش به بیش از یک و نیم قرن پیش باز می گردد. این منطقه در زمان اتابک اعظم توسط فردی به نام صارم الدوله که از نوادگان خاندان قاجار بود، ساخته شد. پس از صارم الدوله، به نوادگانش رسید و در سال ۱۳۵۲ به خاطر این که بخش هایی از پارک در محدوده شهری واقع شده بود، توسط شهرداری  وقت به پارک تبدیل شد.

 

در سال ۱۳۷۲ نیز، بقیه قسمت های این باغ شخصی  توسط شهرداری تهران خریداری شد و اکنون پارک قیطریه، یکی از پارک های جذاب و خاص پایتخت به شمار می رود.جایی که هم چون پارک ساعی، تجربه حرکت تو در تو را به گردشگران می دهد و فضای جالبی دارد. این منطقه برای پیاده روی مناسب است و فرصتی برای گذر از زیر درختان تنومند بیش از ۱۰۰ سال را برایتان فراهم می کند.

Comments

Popular posts from this blog

برج میلاد

  در پایتخت  ایران مکان های زیادی برای گردشگران وجود دارد که در این مطلب می خواهیم به معرفی  برج میلاد   و ویژگی های آن اشاره کنیم. هنگامی که وارد تهران می شوید از جای جای آن می توانید برج میلاد را مشاهده کنید که با شکوه و جلوه اش چشمان شما را به خود خیره می کند. برج میلاد به عنوان   نماد شهر تهران   شناخته می شود که یکی از 6 برج مخابراتی شهور جهان و   نوزدهمین برج بلند جهان   به شمار می آید. مساحت این بنا 13 هزار متر مربع است که در شمال تهران ساخته شده و در زمانی که هوای تهران پاک و بی غبار است تقریبا از تمامی کلان شهر ها قابل مشاهده است و در هر جای این شهر که بایستید میتوانید آن را مشاهده کنید.     برج میلاد تهران را بیشتر بشناسید! پیشنهاد ساختن پروژه برج میلاد در  سال 1370 مطرح شد و در دی ماه 1376 کارگران شروع به ساختن این برج غول پیکر کردند. این برج در 16 مهر 1387 با شعار آسمان نزدیک است افتتاح شد و ساخت آن 11 سال زمان برد. ارتفاع برج میلاد 435 متر است که در نگاه اول می‌توان افتخارات این سازه را در نظر گرفت و از نظر معماری و ساختار آن را تحسین کرد. از افتخارات این برج می توان به بل

خانه سوگلی ناصرالدین شاه

  خانه انیس الدوله عمارتی که کمتر رهگذری از تاریخچه آن چیزی می داند    خانه انیس الدوله عمارتی که کمتر رهگذری از تاریخچه آن چیزی می داند، ساختمانی است پشت ایستگاه اتوبوس که رنگ سفید بر آن پاشیده اند و خبری از شکوه خانه های قجری در بیرون آن نیست. آنچه در این بنا بیش از هر چیز چشم ها را به سمت خود جلب می کند، تابلوی عریض و طویل «اتحادیه تهیه و توزیع گوشت گوسفندی تهران » است. این عمارت تاریخی با 140 سال قدمت، متعلق به فاطمه سلطان خانم انیس‌الدوله، سومین همسر عقدی ناصرالدین شاه قاجار و ملقب به ملكه ایران بوده است.انیس الدوله همسر سرشناس و با نفوذ ناصرالدین شاه (1258-1314) بود و این خانه، که به نام وی شهرت دارد، گویا پس از ترور ناصرالدین شاه محل زندگی وی در آخرین ماه های حیاتش بوده است. انیس الدوله کیست؟ انیس الدوله محبوب ترین و با نفوذترین چهره دربار ناصرالدین شاه بود. مقام او بر سایر همسران شاه برتری داشت و عملا می توان او را ملکه سلطنتی ایران دانست که نشان حمایل آفتاب و تمثال همایونی را از او دریافت کرده بود. انیس الدوله، با اسم اصلی فاطمه، دختر یتیمی بود که توانست تا مرحله سوگلی بودن ان

پل ابریشم تهران

  پل ابریشم یکی از پل‌های شمال شهر تهران است که همه روزه تعداد زیادی از گردشگران برای دیدن جاذبه‌های این منطقه از روی آن می‌گذرند. شاید از خودتان بپرسید که دلیل احداث تعداد نسبتا زیادی پل در این منطقه از شهر چیست؟ با کجارو همراه باشید تا با هم پاسخ این سوال را بیابیم. موقعیت پل ابریشم روی نقشه تپه‌های عباس‌آباد در سال‌های اخیر و با انجام شدن عملیات عمرانی گسترده، به محلی پر از جاذبه‌های گردشگری تبدیل شده است. بسیاری از این پروژه‌ها، مثل احداث پارک طالقانی از پیش از انقلاب اسلامی در دست طراحی و ساخت بوده‌اند و تعداد زیادی مثل پل طبیعت پس از آن طراحی و اجرا شده‌اند.  از جاذبه‌های گردشگری دیگر این منطقه می‌توان به گنبد مینا، پارک آب و آتش، پارک بنادر و پارک نوروز اشاره کرد.