Skip to main content

جاذبه گردشگری چیست؟

 ارائه تعریف دقیق از جاذبه گردشگری یا دیدنی‌ها کمی دشوار است؛ اما غالباً جاذبه گردشگری به دو صورت کلی می‌تواند تعریف و مشخص شود:

  • ویژگی فیزیکی یا فرهنگی یک مکان خاص که باعث شود گردشگران یا مسافران آن را یک‌بار یا هرچند بار بسته به تعریفی که از نوع سفر دارند، به عنوان قسمتی از مقصد سفر خودشان به حساب آورند. این ویژگی ممکن است مربوط به طبیعت همانند آب و هوا، پوشش گیاهی و منظره یا مربوط به فرهنگ منطقه همانند تئاتر و موزه باشد.
  • ویژگی مثبت یا مطلوب یک منطقه که باعث به وجود آمدن بازار گردشگری یا جذب گردشگر می‌شود نیز می‌تواند تعریف دیگری از جاذبه گردشگری باشد. این ویژگی مثبت می‌تواند آب و هوا، مناظر دیدنی، مراسم خاص یا فرهنگ منطقه باشد.


تعریف دومی که از جاذبه گردشگری داده شد، می‌تواند عاملی باشد که گردشگر به مقصد مورد نظر سفر کند؛ اما اصلی‌ترین دلیل یک سفر نمی‌تواند باشد. همان‌طور که جاذبه گردشگری داریم، جاذبه‌های منفی گردشگری یا ویژگی‌های توریست گریزی هم وجود دارد که باعث می‌شود، گردشگران از حضور در منطقه‌ای بنا به دلایلی همانند مشکلات فرهنگی یا خطرات ممکن، همانند آلودگی آب و هوا، امتناع کنند.جاذبه‌های ساخته دست انسان یا فیزیکی می‌تواند همانند پل بندر سیدنی یا رویدادی همانند المپیک باشد. جاذبه‌های طبیعی بدون دخالت بشر به صورت مناظر دیدنی در طبیعت به وجود می‌آیند.

انواع جاذبه‌ گردشگری

به طور کلی دو نوع جاذبه گردشگری وجود دارد:

  • جاذبه‌های گردشگری ساختگی
  • جاذبه‌های گردشگری طبیعی

به همین منظور و برای ارائه تعریفی دقیق‌تر هر یک از انواع جاذبه‌های گردشگری، به صورت کلی ویژگی‌هایی که هر یک از انواع جاذبه‌های گردشگری باید داشته باشند را در ادامه توضیح خواهیم داد تا شما با خیالی آسوده به دیدن یک جاذبه گردشگری ساختگی با طبیعی بروید.

جاذبه‌های گردشگری ساختگی

جاذبه‌های گردشگری ساختگی

معیارهای اساسی که یک جاذبه گردشگری ساختگی دارد عبارت است از:

  • گردشگری به عنوان یکی منبع درآمد محسوب شود.
    جاذبه گردشگری ساختگی منبع درآمد محسوب می‌شود
  • در کنار به وجود آوردن تجربه گردشگری، فعالیت تجاری نیز هم‌زمان صورت گیرد.
  • تمام مجوزهای دولتی را داشته و قوانین دولت در آن منطقه حاکم باشد. علاوه بر این امکانات لازم برای گردشگری از جمله، امکانات بهداشتی، پارکینگ و سایر خدمات از سوی نهادهای دولتی در نظر گرفته شده باشد.
  • در لیست جاذبه‌های گردشگری، سازمان گردشگری و گردشگری منطقه مربوط باشد.
  • دارای بروشور توضیحات در مورد منطقه گردشگری و جاذبه‌های موجود در آن باشد.
  • در روزهای آخر هفته و مخصوصاً روزهای تعطیل همیشه باز و آماده پذیرش مسافر باشد.
  • به صورت مشخص برنامه کاری کل هفته آن معلوم باشد: این اطلاع‌رسانی می‌تواند در داخل بروشور، رسانه‌های اجتماعی ذکر شود یا به صورت اعلان در ورودی قرار بگیرد.
  • ساعات کاری و بازدید عموم باید بین ۱۰ صبح تا ۴ بعدازظهر باشد.
    جاذبه گردشگری ساختگی باید ساعات بازدید مشخصی داشته باشد
  • دارای مرز و محدوده خاصی باشد که گردشگر به‌راحتی بتواند آن را پیدا و شناسایی کند.
  • همیشه تمیز و آماده سرویس‌دهی باشد.
  • دارای سرویس بهداشتی و امکانات رفاهی مطلوب باشد.

معیارهای دیگری هم می‌تواند بر اساس موقعیت منطقه وجود داشته باشد از جمله:

  • هر روز بتوان از جاذبه گردشگری مذکور دیدن کرد.
  • کیفیت آن توسط سازمان گردشگری منطقه، ارزیابی شده باشد.
  • محل پارک برای ماشین‌های گردشگری و مدیران داشته باشد.
  • دارای سیستم آمارگیری روزانه از توریست‌های حاضر در منطقه باشد.

هنرها و صنایع‌دستی، گلخانه‌ها، مراکز دارای باغ، طبیعت و همانند آن‌ها به صورت کلی نمی‌توانند جاذبه گردشگری محسوب شوند؛ مگر اینکه به صورت بارز و قابل توجهی شناخته شده باشد. زمانی که مقصد سفر شما، اطلاعات جامع‌تری از یک هنر یا هنرمند را به شما بدهد یا تور گردشگری مخصوصی برای معرفی و آشنایی بیشتر با منطقه وجود داشته باشد، می‌توانید آن را جاذبه گردشگری بنامید.

 جاذبه‌های گردشگری طبیعی

جاذبه‌های گردشگری ساختگی

جاذبه گردشگری طبیعی یک ویژگی جغرافیایی یا دیگر ویژگی‌های طبیعی را شامل می‌شود برای مثال:

  • پارک‌های ملی
  • پارک‌های ملی آبی
  • آبشارها، دریاچه‌ها و آبگیرها
  • سواحل
  • غارها و سازه‌های سنگی طبیعی
  • چشم‌اندازهای بکر، مناطق دیدنی طبیعی، جایی که به دست طبیعت به عنوان حیات خلوتی برای انسان ساخته شده باشد.

Comments

Popular posts from this blog

کاخ سعدآباد

  کاخ سعدآباد یکی از دیگر از کاخ‌های زیبای ایران است. این کاخ بنایی است که در بخش شمالی تهران و در یکی از خوش آب و هواترین قسمت‌های تهران یعنی دربند، و مساحت آن در حدود ۱۱۰ هکتار است. کاخ سعدآباد در دوره قاجار به قصد محل استقرار تابستانی شاهان این سلسله بنا شد. این کاخ در دوره اول و دوم پهلوی نیز مورد استفاده قرار گرفت. مجموعه کاخ سعدآباد شامل ۱۸ موزه است که هر کدام یک کاخ مخصوص خانواده شاهنشاهی بوده است. گفته شده آخرین کاخی که در مجموعه سعدآباد ساخته شد، مربوط به لیلا پهلوی بوده است. در مصالح این بنا از سرب نیز استفاده شده است. دلیل استفاده از فلز سرب در این بنا را ایجاد مقاومت سازه در برابر فرسایش دانسته‌اند. کاخ سعدآباد از کاخ‌های زیبای ایران است که هم اکنون دارای ۱۸موزه است کاخ سفید یا کاخ موزه ملت سعدآباد را می‌توان بزرگترین بخش کاخ‌های سعدآباد دانست. کاخ سبز در سال ۱۳۱۰ شمسی به دستور رضاشاه پهلوی ساخته شد. این کاخ که با سنگ مرمر ساخته شده، دارای تزیینات گچ‌بری زیبایی است. در این کاخ پرده‌های دارای نقاشی‌های رنگ روغن است که محتوای آن‌ها را داستان‌های شاهنامه فردوسی تشکیل می‌دهد. ت

سوغاتی تهران چیست؟

سوغات تهران براي مسافران و آن ها که با تهران شناخت چندانی ندارند، این شهر و شهرهای اطراف آن جز یک شهر خاکستری و سراسر دود و ترافیک معنا ندارد و کلمه« سوغاتی» بدون مناسبت ترین چیزی است که ميشود از آن انتظار داشت ولی در ورای هوای الوده و ترافیک دائمی، استان تهران سوغاتی هایی دارد که در جای دیگری مانند آن را نخواهید مشاهده کرد. در ادامه انواع سوغاتی تهران را معرفی کرده ایم. سیب دماوند بگذارید از سیب دماوند آغاز کنیم که بهترین محصول این منطقه به حساب می آید . درصورتی که فصل تابستان گذرتان به دماوند خورد حیف است بدون خرید چند کیلو سیب دماوند را ترک کنید. سیب های تولیدی این فصل با اسم های شفیع آباد، گلاب، عایق الماسی، کهنز و قندک شناخته میشوند که مطمئن هستیم بار اول است که این اسامی را می شنوید. در فصل پائیز هم سیب دماوند اقسام مختلفی دارد که حاوی سیب شمیرانی، گلشاهی، عباسی مشهد، دریان و اخلمد خراسان است. در بین این فهرست احیانا سیب گلاب آشناترین مدل سیبی است که با آن رو به رو شده اید.   ولی دماوند تنها به سیب ختم نمی شود بلکه گردو و عسل دماوند هم براي افردی که به این منطقه شناخت بیشتری دارن

برج میلاد

  در پایتخت  ایران مکان های زیادی برای گردشگران وجود دارد که در این مطلب می خواهیم به معرفی  برج میلاد   و ویژگی های آن اشاره کنیم. هنگامی که وارد تهران می شوید از جای جای آن می توانید برج میلاد را مشاهده کنید که با شکوه و جلوه اش چشمان شما را به خود خیره می کند. برج میلاد به عنوان   نماد شهر تهران   شناخته می شود که یکی از 6 برج مخابراتی شهور جهان و   نوزدهمین برج بلند جهان   به شمار می آید. مساحت این بنا 13 هزار متر مربع است که در شمال تهران ساخته شده و در زمانی که هوای تهران پاک و بی غبار است تقریبا از تمامی کلان شهر ها قابل مشاهده است و در هر جای این شهر که بایستید میتوانید آن را مشاهده کنید.     برج میلاد تهران را بیشتر بشناسید! پیشنهاد ساختن پروژه برج میلاد در  سال 1370 مطرح شد و در دی ماه 1376 کارگران شروع به ساختن این برج غول پیکر کردند. این برج در 16 مهر 1387 با شعار آسمان نزدیک است افتتاح شد و ساخت آن 11 سال زمان برد. ارتفاع برج میلاد 435 متر است که در نگاه اول می‌توان افتخارات این سازه را در نظر گرفت و از نظر معماری و ساختار آن را تحسین کرد. از افتخارات این برج می توان به بل