Skip to main content

جاذبه گردشگری چیست؟

 ارائه تعریف دقیق از جاذبه گردشگری یا دیدنی‌ها کمی دشوار است؛ اما غالباً جاذبه گردشگری به دو صورت کلی می‌تواند تعریف و مشخص شود:

  • ویژگی فیزیکی یا فرهنگی یک مکان خاص که باعث شود گردشگران یا مسافران آن را یک‌بار یا هرچند بار بسته به تعریفی که از نوع سفر دارند، به عنوان قسمتی از مقصد سفر خودشان به حساب آورند. این ویژگی ممکن است مربوط به طبیعت همانند آب و هوا، پوشش گیاهی و منظره یا مربوط به فرهنگ منطقه همانند تئاتر و موزه باشد.
  • ویژگی مثبت یا مطلوب یک منطقه که باعث به وجود آمدن بازار گردشگری یا جذب گردشگر می‌شود نیز می‌تواند تعریف دیگری از جاذبه گردشگری باشد. این ویژگی مثبت می‌تواند آب و هوا، مناظر دیدنی، مراسم خاص یا فرهنگ منطقه باشد.


تعریف دومی که از جاذبه گردشگری داده شد، می‌تواند عاملی باشد که گردشگر به مقصد مورد نظر سفر کند؛ اما اصلی‌ترین دلیل یک سفر نمی‌تواند باشد. همان‌طور که جاذبه گردشگری داریم، جاذبه‌های منفی گردشگری یا ویژگی‌های توریست گریزی هم وجود دارد که باعث می‌شود، گردشگران از حضور در منطقه‌ای بنا به دلایلی همانند مشکلات فرهنگی یا خطرات ممکن، همانند آلودگی آب و هوا، امتناع کنند.جاذبه‌های ساخته دست انسان یا فیزیکی می‌تواند همانند پل بندر سیدنی یا رویدادی همانند المپیک باشد. جاذبه‌های طبیعی بدون دخالت بشر به صورت مناظر دیدنی در طبیعت به وجود می‌آیند.

انواع جاذبه‌ گردشگری

به طور کلی دو نوع جاذبه گردشگری وجود دارد:

  • جاذبه‌های گردشگری ساختگی
  • جاذبه‌های گردشگری طبیعی

به همین منظور و برای ارائه تعریفی دقیق‌تر هر یک از انواع جاذبه‌های گردشگری، به صورت کلی ویژگی‌هایی که هر یک از انواع جاذبه‌های گردشگری باید داشته باشند را در ادامه توضیح خواهیم داد تا شما با خیالی آسوده به دیدن یک جاذبه گردشگری ساختگی با طبیعی بروید.

جاذبه‌های گردشگری ساختگی

جاذبه‌های گردشگری ساختگی

معیارهای اساسی که یک جاذبه گردشگری ساختگی دارد عبارت است از:

  • گردشگری به عنوان یکی منبع درآمد محسوب شود.
    جاذبه گردشگری ساختگی منبع درآمد محسوب می‌شود
  • در کنار به وجود آوردن تجربه گردشگری، فعالیت تجاری نیز هم‌زمان صورت گیرد.
  • تمام مجوزهای دولتی را داشته و قوانین دولت در آن منطقه حاکم باشد. علاوه بر این امکانات لازم برای گردشگری از جمله، امکانات بهداشتی، پارکینگ و سایر خدمات از سوی نهادهای دولتی در نظر گرفته شده باشد.
  • در لیست جاذبه‌های گردشگری، سازمان گردشگری و گردشگری منطقه مربوط باشد.
  • دارای بروشور توضیحات در مورد منطقه گردشگری و جاذبه‌های موجود در آن باشد.
  • در روزهای آخر هفته و مخصوصاً روزهای تعطیل همیشه باز و آماده پذیرش مسافر باشد.
  • به صورت مشخص برنامه کاری کل هفته آن معلوم باشد: این اطلاع‌رسانی می‌تواند در داخل بروشور، رسانه‌های اجتماعی ذکر شود یا به صورت اعلان در ورودی قرار بگیرد.
  • ساعات کاری و بازدید عموم باید بین ۱۰ صبح تا ۴ بعدازظهر باشد.
    جاذبه گردشگری ساختگی باید ساعات بازدید مشخصی داشته باشد
  • دارای مرز و محدوده خاصی باشد که گردشگر به‌راحتی بتواند آن را پیدا و شناسایی کند.
  • همیشه تمیز و آماده سرویس‌دهی باشد.
  • دارای سرویس بهداشتی و امکانات رفاهی مطلوب باشد.

معیارهای دیگری هم می‌تواند بر اساس موقعیت منطقه وجود داشته باشد از جمله:

  • هر روز بتوان از جاذبه گردشگری مذکور دیدن کرد.
  • کیفیت آن توسط سازمان گردشگری منطقه، ارزیابی شده باشد.
  • محل پارک برای ماشین‌های گردشگری و مدیران داشته باشد.
  • دارای سیستم آمارگیری روزانه از توریست‌های حاضر در منطقه باشد.

هنرها و صنایع‌دستی، گلخانه‌ها، مراکز دارای باغ، طبیعت و همانند آن‌ها به صورت کلی نمی‌توانند جاذبه گردشگری محسوب شوند؛ مگر اینکه به صورت بارز و قابل توجهی شناخته شده باشد. زمانی که مقصد سفر شما، اطلاعات جامع‌تری از یک هنر یا هنرمند را به شما بدهد یا تور گردشگری مخصوصی برای معرفی و آشنایی بیشتر با منطقه وجود داشته باشد، می‌توانید آن را جاذبه گردشگری بنامید.

 جاذبه‌های گردشگری طبیعی

جاذبه‌های گردشگری ساختگی

جاذبه گردشگری طبیعی یک ویژگی جغرافیایی یا دیگر ویژگی‌های طبیعی را شامل می‌شود برای مثال:

  • پارک‌های ملی
  • پارک‌های ملی آبی
  • آبشارها، دریاچه‌ها و آبگیرها
  • سواحل
  • غارها و سازه‌های سنگی طبیعی
  • چشم‌اندازهای بکر، مناطق دیدنی طبیعی، جایی که به دست طبیعت به عنوان حیات خلوتی برای انسان ساخته شده باشد.

Comments

Popular posts from this blog

برج میلاد

  در پایتخت  ایران مکان های زیادی برای گردشگران وجود دارد که در این مطلب می خواهیم به معرفی  برج میلاد   و ویژگی های آن اشاره کنیم. هنگامی که وارد تهران می شوید از جای جای آن می توانید برج میلاد را مشاهده کنید که با شکوه و جلوه اش چشمان شما را به خود خیره می کند. برج میلاد به عنوان   نماد شهر تهران   شناخته می شود که یکی از 6 برج مخابراتی شهور جهان و   نوزدهمین برج بلند جهان   به شمار می آید. مساحت این بنا 13 هزار متر مربع است که در شمال تهران ساخته شده و در زمانی که هوای تهران پاک و بی غبار است تقریبا از تمامی کلان شهر ها قابل مشاهده است و در هر جای این شهر که بایستید میتوانید آن را مشاهده کنید.     برج میلاد تهران را بیشتر بشناسید! پیشنهاد ساختن پروژه برج میلاد در  سال 1370 مطرح شد و در دی ماه 1376 کارگران شروع به ساختن این برج غول پیکر کردند. این برج در 16 مهر 1387 با شعار آسمان نزدیک است افتتاح شد و ساخت آن 11 سال زمان برد. ارتفاع برج میلاد 435 متر است که در نگاه اول می‌توان افتخارات این سازه را در نظر گرفت و از نظر معماری و ساختار آن را تحسین کرد. از افتخارات این برج می توان به بل

خانه سوگلی ناصرالدین شاه

  خانه انیس الدوله عمارتی که کمتر رهگذری از تاریخچه آن چیزی می داند    خانه انیس الدوله عمارتی که کمتر رهگذری از تاریخچه آن چیزی می داند، ساختمانی است پشت ایستگاه اتوبوس که رنگ سفید بر آن پاشیده اند و خبری از شکوه خانه های قجری در بیرون آن نیست. آنچه در این بنا بیش از هر چیز چشم ها را به سمت خود جلب می کند، تابلوی عریض و طویل «اتحادیه تهیه و توزیع گوشت گوسفندی تهران » است. این عمارت تاریخی با 140 سال قدمت، متعلق به فاطمه سلطان خانم انیس‌الدوله، سومین همسر عقدی ناصرالدین شاه قاجار و ملقب به ملكه ایران بوده است.انیس الدوله همسر سرشناس و با نفوذ ناصرالدین شاه (1258-1314) بود و این خانه، که به نام وی شهرت دارد، گویا پس از ترور ناصرالدین شاه محل زندگی وی در آخرین ماه های حیاتش بوده است. انیس الدوله کیست؟ انیس الدوله محبوب ترین و با نفوذترین چهره دربار ناصرالدین شاه بود. مقام او بر سایر همسران شاه برتری داشت و عملا می توان او را ملکه سلطنتی ایران دانست که نشان حمایل آفتاب و تمثال همایونی را از او دریافت کرده بود. انیس الدوله، با اسم اصلی فاطمه، دختر یتیمی بود که توانست تا مرحله سوگلی بودن ان

پل ابریشم تهران

  پل ابریشم یکی از پل‌های شمال شهر تهران است که همه روزه تعداد زیادی از گردشگران برای دیدن جاذبه‌های این منطقه از روی آن می‌گذرند. شاید از خودتان بپرسید که دلیل احداث تعداد نسبتا زیادی پل در این منطقه از شهر چیست؟ با کجارو همراه باشید تا با هم پاسخ این سوال را بیابیم. موقعیت پل ابریشم روی نقشه تپه‌های عباس‌آباد در سال‌های اخیر و با انجام شدن عملیات عمرانی گسترده، به محلی پر از جاذبه‌های گردشگری تبدیل شده است. بسیاری از این پروژه‌ها، مثل احداث پارک طالقانی از پیش از انقلاب اسلامی در دست طراحی و ساخت بوده‌اند و تعداد زیادی مثل پل طبیعت پس از آن طراحی و اجرا شده‌اند.  از جاذبه‌های گردشگری دیگر این منطقه می‌توان به گنبد مینا، پارک آب و آتش، پارک بنادر و پارک نوروز اشاره کرد.