Skip to main content

همه چیز درباره شبکه‌ راه‌های اضطراری تهران/ 20 ثانیه حیاتی در هر زلزله

 ه گزارش جهان نيوز، نام زلزله که می آید دل همه می‌لرزد این پدیده آنقدر نگران کننده است که دل هر کس قبل از آمدنش با نامش می‌لرزد و میترسد.


تهران بر روی گسل‌های گسترده‌ای قرار گرفته است که دو گسل اصلی یعنی گسل ری و مشا از سایر گسل‌ها خطرناک تر بوده و اگر خدای نکرده هر کدامشان فعال شود می‌تواند یک فاجعه بزرگ رقم بزند.


زلزله تهران آنقدر جدی است که در برخی از پیش بینی‌ها صحبت از تعداد زیاد کشته‌ها می‌شود. کشته‌هایی که شاید بیشترین تعداد در طول تاریخ وقوع زلزله باشد.


پس از زلزله سال 96 در شهر ملارد مصوبه ای از سوی شورای شهر تهران به تصویب رسید و سازمان مدیریت بحران شهر تهران ملزم به طراحی شبکه راه‌های اضطراری شد.


در آخرین ساعتهای کاری آخرین چهارشنبه پاییز عازم انتهای اتوبان جلال آل احمد و سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران شدیم تا با رضا کرمی محمدی رئیس سازمان درباره بحران های تهران و طرحی با عنوان شبکه راه های اضطراری شهر تهران به گفت وگو بنشینیم.


در زیر متن مصاحبه با فارس را می خوانید:


برای مصاحبه با کرمی محمدی ۲۰ دقیقه ای در ترافیک ماندیم و دیرتر رسیدیم و برای همین اولین سوالمان این بود آیا امروز ترافیک تهران یک بحران محسوب می‌شود؟


امروزه همه چیز در حال تبدیل شدن به بحران است و باید سازمان ما به همه چیز ورود کند اما به طور دقیق هر اتفاقی که یک باره تعداد زیادی از شهروندان را تحت تاثیر قرار دهد را می‌توان بحران تلقی کرد. اما نکته‌ای مهمی که وجود دارد این است که ارگان‌های خاصی در برخی از این پیشامدها مسوولیت مستقیم دارند و تنها وقتی که از عهده و توان آنها خارج شود سازمان ما ورود می‌کند


بنابراین بسیاری از مواقع ما اصلا امکان ورود نداریم، برای مثال در همین موضوع ترافیک ما پلیس راهور را داریم که اصل مسوولیتش به همین دلیل است. یا برای مثال سازمان حمل و نقل و ترافیک را داریم که چنین مسوولیتی بر عهده دارد. اگر هم بحرانی ایجاد شود آنها باید پاسخگو باشند.


 چند بحران شناخته شده در تهران وجود دارد؟

برای مثال در همین موضوع بوی نامطبوع که از چندی قبل در تهران شاهد انتشار آن بودیم، این از آن دسته مسائلی بود که شرکت کنترل کیفیت هوا مسؤولیت داشت به آن بپردازد زیرا هم دستگاه‌های بهتری داشتند و هم مسوولیت داشتند. اما چون هنوز منشآ این بو شناخته نشده است سایر ارگان‌ها ورود کرده و کمک می‌کنند.


زلزله تهران اولین خطر مهم

اگر از منظر ریسک نگاه کنیم یعنی چقدر احتمال خطر بالاست و ما چقدر غیرآماده ایم بالاترین ریسک در کل کشور زلزله تهران است. پس اولین خطر در تهران هم موضوع زلزله است، زیرا به کشور آسیب می‌زند.


بعد از آن به واسطه روددره هایی که از تهران عبور می کنند، موضوع بارندگی شدید و سیلاب را داریم که می‌تواند افراد زیادی را تحت تاثیر قرار دهد.

در قسمت سوم، بحث فروریزش را داریم که ممکن است در یک منطقه اتفاق بیافتد. مهم است که پیش بینی کنیم در چه قسمت هاییاحتمال رخداد این اتفاق بیشتر است و دلیلش چیست. البته دلیل این فروریزش ها را هم شناسایی کرده ایم.


این دلیل‌هایی که می گویید چیست؟

دست زدن به بافت خاک و وجود آب ؛ زیرا این دو اتفاق کنار هم باعث فروریزش می‌شود. حالا اینکه چه زمانی این رخ بدهد مشخص نیست. البته اگر ما نقاط دارای پتانسیل را شناسایی کنیم ، می توان با دستگاه های پیشرفته تر وضعیت خاک را بررسی کرد تا اقدامات پیشگیرانه صورت گیرد.


خطر بعدی فرونشست است که شامل حال تهران نمی‌شود، یعنی کل تهران را هیچ وقت تحت تاثیر قرار نمی دهد. البته خوبی این نوع بحران تدریجی رخ می‌دهد و بیشترین دامنه تاثیر آن در حوزه کشاورزی است.


در موقع بروز طوفان باید به مردم هشدار داد

بحران دیگر بحث طوفان و به طور مشخص طوفان خاک است که چند سال قبل تجربه اش کردیم.به یاد دارم کسی از وقوع آن خبر نداشت ، در نتیجه آمادگی زیادی برای مقابله با آن وجود نداشت. یکباره آمد و تهران را تحت تاثیر قرار دارد.


می توان اقدامی برای شناسایی طوفان ها انجام داد؟

بله می شود.نصب سنسور باد در اطراف تهران می تواند در  هشدار سریع به ما کمک کند تا حداقل مردم از زمان وقوع طوفان مطلع شوند.

خیلی از آسیب ها با همین هشدارها کاهش می‌یابد. همچنین می توان اقدامات دیگری هم انجام داد تا حداقل خسارت کمتری به مردم وارد شود. به عنوان مثال در آن طوفان فقط می‌توانستیم هشدار بدهیم که مردم حداقل بیرون از خانه نیایند و یا زیر درختان نروند و از کنار ساختمانهای نیمه کاره عبور نکنند.


از سخنان شما اینگونه بر می آمد که اولویت اصلی وقوع بحران در تهران زلزله است که کل کشور را متاثر می‌کند. بعد از زلزله سال 96 که از شهر ملارد شروع شد طرحی به تصویب رسید تا راه‌های اضطراری برای تردد در تهران ایجاد و شناسایی شود، در این خصوص توضیح بفرمایید.

مطالعه خوبی انجام شد و راه های تهران به سه دسته تقسیم بندی شدند برای مواقع اضطراری که یک نقشه ای از آن هم ترسیم شده است راه‌های تهران راه‌های بسیاری زیادی است اما در این  نقشه راه‌هایی که می‌تواند و باید در شرایط خاص باز باشند ترسیم شده است.


مسیرهای اضطراری بعد از بروز بحران باید خالی از سایر خودروها شود

در این نقشه دسته اول راه ها مربوط به مسیرهایی است که از نظر ما درجه یک است و تخلیه کامل آن برای استفاده نیروهای امدادی واجب و لازم است راه های دیگر در این مجموعه دو نوع است یک دسته آنهایی است که یک خطی مثل بی آر تی در آن وجود دارد و می‌شود از آنجا برای عبور خودروهای امدادی استفاده کرد.

اما دسته آخر راه هایی هستند که باید یک مسیر ویژه مانند بی آر تی در آن ایجاد شود تا در حین بحران دچار مشکل نشویم و آن مسیر استفاده کنیم.


از بین همه این خطوط قرمز و آبی موجود در این نقشه کدامیک اولویت اصلی شماست؟

آن چیزی که در درجه اول برای ما اهمیت بالایی دارد و به عنوان نیاز اساسی امدادی رسانی در زمان بحران شناخته می شود و همچنین روی آن کار ویژه‌ای هم باید انجام شود تا به آمادگی برسد اتوبان همت است، زیرا این اتوبان از سمت غرب تا شرق شهر تهران کشیده شده است.

Comments

Popular posts from this blog

برج میلاد

  در پایتخت  ایران مکان های زیادی برای گردشگران وجود دارد که در این مطلب می خواهیم به معرفی  برج میلاد   و ویژگی های آن اشاره کنیم. هنگامی که وارد تهران می شوید از جای جای آن می توانید برج میلاد را مشاهده کنید که با شکوه و جلوه اش چشمان شما را به خود خیره می کند. برج میلاد به عنوان   نماد شهر تهران   شناخته می شود که یکی از 6 برج مخابراتی شهور جهان و   نوزدهمین برج بلند جهان   به شمار می آید. مساحت این بنا 13 هزار متر مربع است که در شمال تهران ساخته شده و در زمانی که هوای تهران پاک و بی غبار است تقریبا از تمامی کلان شهر ها قابل مشاهده است و در هر جای این شهر که بایستید میتوانید آن را مشاهده کنید.     برج میلاد تهران را بیشتر بشناسید! پیشنهاد ساختن پروژه برج میلاد در  سال 1370 مطرح شد و در دی ماه 1376 کارگران شروع به ساختن این برج غول پیکر کردند. این برج در 16 مهر 1387 با شعار آسمان نزدیک است افتتاح شد و ساخت آن 11 سال زمان برد. ارتفاع برج میلاد 435 متر است که در نگاه اول می‌توان افتخارات این سازه را در نظر گرفت و از نظر مع...

کاخ سعدآباد

  کاخ سعدآباد یکی از دیگر از کاخ‌های زیبای ایران است. این کاخ بنایی است که در بخش شمالی تهران و در یکی از خوش آب و هواترین قسمت‌های تهران یعنی دربند، و مساحت آن در حدود ۱۱۰ هکتار است. کاخ سعدآباد در دوره قاجار به قصد محل استقرار تابستانی شاهان این سلسله بنا شد. این کاخ در دوره اول و دوم پهلوی نیز مورد استفاده قرار گرفت. مجموعه کاخ سعدآباد شامل ۱۸ موزه است که هر کدام یک کاخ مخصوص خانواده شاهنشاهی بوده است. گفته شده آخرین کاخی که در مجموعه سعدآباد ساخته شد، مربوط به لیلا پهلوی بوده است. در مصالح این بنا از سرب نیز استفاده شده است. دلیل استفاده از فلز سرب در این بنا را ایجاد مقاومت سازه در برابر فرسایش دانسته‌اند. کاخ سعدآباد از کاخ‌های زیبای ایران است که هم اکنون دارای ۱۸موزه است کاخ سفید یا کاخ موزه ملت سعدآباد را می‌توان بزرگترین بخش کاخ‌های سعدآباد دانست. کاخ سبز در سال ۱۳۱۰ شمسی به دستور رضاشاه پهلوی ساخته شد. این کاخ که با سنگ مرمر ساخته شده، دارای تزیینات گچ‌بری زیبایی است. در این کاخ پرده‌های دارای نقاشی‌های رنگ روغن است که محتوای آن‌ها را داستان‌های شاهنامه فردوسی تشکیل ...

دربند

  همانطور که می دانید جاهای دیدنی تهران به یک مورد ختم نشده و تعداد آن ها بسیار زیاد می باشد، دربند یکی دیگر از مناطق دیدنی و گردشگری در پایتخت به حساب می آید، محله   دربند   یکی از قدیمی ترین و معروف ترین مناطع تهران بوده که تاریخچه آن به دوران قاجار باز می گردد. به طور کلی می توان گفت این محله در منطقه شمیرانات و در بخش شمالی باغ سعد آباد قرار گرفته است، آب و هوای بسیار مناسب این منطقه و جاذبه های تفریحی آن امروزه نظر افراد بسیاری را به سمت خود جلب کرده، کمتر کسی را می توان یافت که ساکن پایتخت باشد اما تا به حال نام این منطقه معروف را نشنیده باشد، افراد ساکن تهران معمولا مهمانان خورد را جهت صرف نهار و یا شام به این محله می آورند، اگر شما هم به تهران سفر کرده اید بازدید از این منطقه را در برنامه سفرتان قرار دهید. دربند محله سنتی بوده و مردم محلی آن هنوز ب شکل سنتی زندگی می کنند، جالب توجه است که زبان اکثر مردم این محله "تاتی" بوده اما امروزه به زبان رایج فارسی مسلط می باشند. این محله که در کوه پایه البرز و در ارتفاع 1700 متری از سطح آب دریا قرار گرفته، یکی از راه های دست...