ه گزارش جهان نيوز، نام زلزله که می آید دل همه میلرزد این پدیده آنقدر نگران کننده است که دل هر کس قبل از آمدنش با نامش میلرزد و میترسد.
تهران بر روی گسلهای گستردهای قرار گرفته است که دو گسل اصلی یعنی گسل ری و مشا از سایر گسلها خطرناک تر بوده و اگر خدای نکرده هر کدامشان فعال شود میتواند یک فاجعه بزرگ رقم بزند.
زلزله تهران آنقدر جدی است که در برخی از پیش بینیها صحبت از تعداد زیاد کشتهها میشود. کشتههایی که شاید بیشترین تعداد در طول تاریخ وقوع زلزله باشد.
پس از زلزله سال 96 در شهر ملارد مصوبه ای از سوی شورای شهر تهران به تصویب رسید و سازمان مدیریت بحران شهر تهران ملزم به طراحی شبکه راههای اضطراری شد.
در آخرین ساعتهای کاری آخرین چهارشنبه پاییز عازم انتهای اتوبان جلال آل احمد و سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران شدیم تا با رضا کرمی محمدی رئیس سازمان درباره بحران های تهران و طرحی با عنوان شبکه راه های اضطراری شهر تهران به گفت وگو بنشینیم.
در زیر متن مصاحبه با فارس را می خوانید:
برای مصاحبه با کرمی محمدی ۲۰ دقیقه ای در ترافیک ماندیم و دیرتر رسیدیم و برای همین اولین سوالمان این بود آیا امروز ترافیک تهران یک بحران محسوب میشود؟
امروزه همه چیز در حال تبدیل شدن به بحران است و باید سازمان ما به همه چیز ورود کند اما به طور دقیق هر اتفاقی که یک باره تعداد زیادی از شهروندان را تحت تاثیر قرار دهد را میتوان بحران تلقی کرد. اما نکتهای مهمی که وجود دارد این است که ارگانهای خاصی در برخی از این پیشامدها مسوولیت مستقیم دارند و تنها وقتی که از عهده و توان آنها خارج شود سازمان ما ورود میکند
بنابراین بسیاری از مواقع ما اصلا امکان ورود نداریم، برای مثال در همین موضوع ترافیک ما پلیس راهور را داریم که اصل مسوولیتش به همین دلیل است. یا برای مثال سازمان حمل و نقل و ترافیک را داریم که چنین مسوولیتی بر عهده دارد. اگر هم بحرانی ایجاد شود آنها باید پاسخگو باشند.
چند بحران شناخته شده در تهران وجود دارد؟
برای مثال در همین موضوع بوی نامطبوع که از چندی قبل در تهران شاهد انتشار آن بودیم، این از آن دسته مسائلی بود که شرکت کنترل کیفیت هوا مسؤولیت داشت به آن بپردازد زیرا هم دستگاههای بهتری داشتند و هم مسوولیت داشتند. اما چون هنوز منشآ این بو شناخته نشده است سایر ارگانها ورود کرده و کمک میکنند.
زلزله تهران اولین خطر مهم
اگر از منظر ریسک نگاه کنیم یعنی چقدر احتمال خطر بالاست و ما چقدر غیرآماده ایم بالاترین ریسک در کل کشور زلزله تهران است. پس اولین خطر در تهران هم موضوع زلزله است، زیرا به کشور آسیب میزند.
بعد از آن به واسطه روددره هایی که از تهران عبور می کنند، موضوع بارندگی شدید و سیلاب را داریم که میتواند افراد زیادی را تحت تاثیر قرار دهد.
در قسمت سوم، بحث فروریزش را داریم که ممکن است در یک منطقه اتفاق بیافتد. مهم است که پیش بینی کنیم در چه قسمت هاییاحتمال رخداد این اتفاق بیشتر است و دلیلش چیست. البته دلیل این فروریزش ها را هم شناسایی کرده ایم.
این دلیلهایی که می گویید چیست؟
دست زدن به بافت خاک و وجود آب ؛ زیرا این دو اتفاق کنار هم باعث فروریزش میشود. حالا اینکه چه زمانی این رخ بدهد مشخص نیست. البته اگر ما نقاط دارای پتانسیل را شناسایی کنیم ، می توان با دستگاه های پیشرفته تر وضعیت خاک را بررسی کرد تا اقدامات پیشگیرانه صورت گیرد.
خطر بعدی فرونشست است که شامل حال تهران نمیشود، یعنی کل تهران را هیچ وقت تحت تاثیر قرار نمی دهد. البته خوبی این نوع بحران تدریجی رخ میدهد و بیشترین دامنه تاثیر آن در حوزه کشاورزی است.
در موقع بروز طوفان باید به مردم هشدار داد
بحران دیگر بحث طوفان و به طور مشخص طوفان خاک است که چند سال قبل تجربه اش کردیم.به یاد دارم کسی از وقوع آن خبر نداشت ، در نتیجه آمادگی زیادی برای مقابله با آن وجود نداشت. یکباره آمد و تهران را تحت تاثیر قرار دارد.
می توان اقدامی برای شناسایی طوفان ها انجام داد؟
بله می شود.نصب سنسور باد در اطراف تهران می تواند در هشدار سریع به ما کمک کند تا حداقل مردم از زمان وقوع طوفان مطلع شوند.
خیلی از آسیب ها با همین هشدارها کاهش مییابد. همچنین می توان اقدامات دیگری هم انجام داد تا حداقل خسارت کمتری به مردم وارد شود. به عنوان مثال در آن طوفان فقط میتوانستیم هشدار بدهیم که مردم حداقل بیرون از خانه نیایند و یا زیر درختان نروند و از کنار ساختمانهای نیمه کاره عبور نکنند.
از سخنان شما اینگونه بر می آمد که اولویت اصلی وقوع بحران در تهران زلزله است که کل کشور را متاثر میکند. بعد از زلزله سال 96 که از شهر ملارد شروع شد طرحی به تصویب رسید تا راههای اضطراری برای تردد در تهران ایجاد و شناسایی شود، در این خصوص توضیح بفرمایید.
مطالعه خوبی انجام شد و راه های تهران به سه دسته تقسیم بندی شدند برای مواقع اضطراری که یک نقشه ای از آن هم ترسیم شده است راههای تهران راههای بسیاری زیادی است اما در این نقشه راههایی که میتواند و باید در شرایط خاص باز باشند ترسیم شده است.
مسیرهای اضطراری بعد از بروز بحران باید خالی از سایر خودروها شود
در این نقشه دسته اول راه ها مربوط به مسیرهایی است که از نظر ما درجه یک است و تخلیه کامل آن برای استفاده نیروهای امدادی واجب و لازم است راه های دیگر در این مجموعه دو نوع است یک دسته آنهایی است که یک خطی مثل بی آر تی در آن وجود دارد و میشود از آنجا برای عبور خودروهای امدادی استفاده کرد.
اما دسته آخر راه هایی هستند که باید یک مسیر ویژه مانند بی آر تی در آن ایجاد شود تا در حین بحران دچار مشکل نشویم و آن مسیر استفاده کنیم.
از بین همه این خطوط قرمز و آبی موجود در این نقشه کدامیک اولویت اصلی شماست؟
آن چیزی که در درجه اول برای ما اهمیت بالایی دارد و به عنوان نیاز اساسی امدادی رسانی در زمان بحران شناخته می شود و همچنین روی آن کار ویژهای هم باید انجام شود تا به آمادگی برسد اتوبان همت است، زیرا این اتوبان از سمت غرب تا شرق شهر تهران کشیده شده است.
Comments
Post a Comment