Skip to main content

همه چیز درباره دوره قاجار

 


دوره قاجار, عکسهای دوره قاجار

عکسهای دوره قاجار

 

از تاریخ دوره قاجار چه میدانید؟

دوره قاجار مدت زمانی حدودا صد و سی ساله است که طی آن دودمان قاجار از سال ۱۱۷۵ تا ۱۳۰۴ هجری شمسی بر ایران حاکم بودند. دولت حاکم ایران قاجاری، ممالک محروسه ایران یا دولت عِلّیهٔ ایران نام داشت.

پیشینه و به قدرت رسیدن در دوره قاجار

قاجارها قبلیه‌ای از ترکمان‌های منطقه استرآباد (گرگان) بودند و تبار آنها به شخصی به نام قاجار نویان، یکی از سرداران چنگیز می‌رسد.

نام این قبلیه از ریشه آقاجر به معنی جنگجوی جنگل می‌باشد.

بنیان گذار سلسله قاجار، آقامحمد خان فرزند محمد حسن خان قاجار است. آنها شیعه تبار بودند و رابطه آقامحمد خان با روحانیون و مذهبیون بسیار خوب بود.

 

او از سنین کودکی وارد میدان جنگ شد و مقابل قبیله یوخاری باش‌ها بسیار مردانه جنگید. او در یازده سالگی درحال معاشقه با دختر و یکی از همسران عادلشاه حاکم مشهد، توسط خواجگان حرمسرای وی دیده شد و به دستور عادلشاه (که برادرزاده نادرشاه بود) عقیم شد.

 

آقامحمد خان مردی میانه اندام بود که در طول عمر خود به بیماری‌های سیاتیک،‌ رماتسیم و فشار خون بالا مبتلا بود و در سال ۱۲۰۵ هجری قمری در سراب سکته کرد اما تلاش دکترها موجب زنده ماندن وی شد. او اهل مطالعه بسیاری بود و رسم و تکنیک‌های جنگی را از پدرش و مسائل اقتصادی را از مادر خود فرا گرفت. او حتی در جنگ‌ها نیز کتابخانه شخصی خود را همراه داشت و شب‌ها قبل از خواب نیز به کتاب‌خوانش که برای او رو خوانی می‌کرد گوش می‌سپرد.

 

پس از آشنایی با تاریخ ایران، چنگیز و تیمور به شخصیت‌های مورد علاقه وی تبدیل شدند و آقامحمد خان تصمیم گرفت راه آنها را ادامه دهد. او به این نتیجه رسید که باید استبداد شوم و بی نظیری را پایه ریزی کند که هر شورشی را سرکوب و حتی کوچک‌ترین تلاش‌ها برای بدست گرفتن یا براندازی سلطنت را بی رحمانه پاسخ دهد.

 

از دیگر خصوصیات اولین پادشاه قاجار می‌توان به اقتدار، شجاعت و سیاست اشاره کرد. اما در عین حال او بسیار بی رحم و بی انصاف، خونریز و ستمکار بود. به تمامی حرف‌هایش عمل می‌کرد و پشتکار و جدیت بسیاری داشت. همچنین فردی متعصب و خشک مذهب که با روحانیون به درستی رفتار می‌کرد و هیچ‌گاه نماز خود را فراموش نمی‌کرد. با وجود اخته بودنش زن‌های بسیاری را در حرمسرای خود جمع کرده بود و به گنج و ثروت علاقه‌مند بود.

 

دوره قاجار, عکسهای دوره قاجار

موزه مقدم از بناهای دوره قاجار

 

بنیان گذاری حکومت قاجاریه

آقامحمد خان در ۱۳ صفر سال ۱۱۹۳ قمری (روز درگذشت کریم خان زند) خود را از شیراز به تهران رساند و در ورامین مدعی سلطنت بر ایران شد. سپس به ساری بازگشت و با کمک سران اشاقه‌باش، برندازی زندیه و به‌دست گرفتن قدرت را طراحی کرد. او گرگان، مازندران و گیلان را تحت حکمرانی خود گرفت و در این مسیر به امور بسیاری از جمله جنگ با برادرانش مجبور شد اما سرانجام در ساری به تاج گذاری پرداخت و جشن نوروز به دستور او با عظمت و شکوه برگذار شد.

 

در این سال‌ها سران حکومت زندیه به جنگ و درگیری پرداختند و در سال ۱۲۰۳ هجری قمری لطفعلی خان فرزند جعفرخان به قدرت رسید و شیش سال پادشاهی او تماما صرف جنگ با مخالفان شد. همزمان با تضعیف زندیه، سران ایل قاجار قوی‌تر شده و به سوی قدرت خیز برمی‌داشتند.


 

Comments

Popular posts from this blog

برج میلاد

  در پایتخت  ایران مکان های زیادی برای گردشگران وجود دارد که در این مطلب می خواهیم به معرفی  برج میلاد   و ویژگی های آن اشاره کنیم. هنگامی که وارد تهران می شوید از جای جای آن می توانید برج میلاد را مشاهده کنید که با شکوه و جلوه اش چشمان شما را به خود خیره می کند. برج میلاد به عنوان   نماد شهر تهران   شناخته می شود که یکی از 6 برج مخابراتی شهور جهان و   نوزدهمین برج بلند جهان   به شمار می آید. مساحت این بنا 13 هزار متر مربع است که در شمال تهران ساخته شده و در زمانی که هوای تهران پاک و بی غبار است تقریبا از تمامی کلان شهر ها قابل مشاهده است و در هر جای این شهر که بایستید میتوانید آن را مشاهده کنید.     برج میلاد تهران را بیشتر بشناسید! پیشنهاد ساختن پروژه برج میلاد در  سال 1370 مطرح شد و در دی ماه 1376 کارگران شروع به ساختن این برج غول پیکر کردند. این برج در 16 مهر 1387 با شعار آسمان نزدیک است افتتاح شد و ساخت آن 11 سال زمان برد. ارتفاع برج میلاد 435 متر است که در نگاه اول می‌توان افتخارات این سازه را در نظر گرفت و از نظر معماری و ساختار آن را تحسین کرد. از افتخارات این برج می توان به بل

خانه سوگلی ناصرالدین شاه

  خانه انیس الدوله عمارتی که کمتر رهگذری از تاریخچه آن چیزی می داند    خانه انیس الدوله عمارتی که کمتر رهگذری از تاریخچه آن چیزی می داند، ساختمانی است پشت ایستگاه اتوبوس که رنگ سفید بر آن پاشیده اند و خبری از شکوه خانه های قجری در بیرون آن نیست. آنچه در این بنا بیش از هر چیز چشم ها را به سمت خود جلب می کند، تابلوی عریض و طویل «اتحادیه تهیه و توزیع گوشت گوسفندی تهران » است. این عمارت تاریخی با 140 سال قدمت، متعلق به فاطمه سلطان خانم انیس‌الدوله، سومین همسر عقدی ناصرالدین شاه قاجار و ملقب به ملكه ایران بوده است.انیس الدوله همسر سرشناس و با نفوذ ناصرالدین شاه (1258-1314) بود و این خانه، که به نام وی شهرت دارد، گویا پس از ترور ناصرالدین شاه محل زندگی وی در آخرین ماه های حیاتش بوده است. انیس الدوله کیست؟ انیس الدوله محبوب ترین و با نفوذترین چهره دربار ناصرالدین شاه بود. مقام او بر سایر همسران شاه برتری داشت و عملا می توان او را ملکه سلطنتی ایران دانست که نشان حمایل آفتاب و تمثال همایونی را از او دریافت کرده بود. انیس الدوله، با اسم اصلی فاطمه، دختر یتیمی بود که توانست تا مرحله سوگلی بودن ان

پل ابریشم تهران

  پل ابریشم یکی از پل‌های شمال شهر تهران است که همه روزه تعداد زیادی از گردشگران برای دیدن جاذبه‌های این منطقه از روی آن می‌گذرند. شاید از خودتان بپرسید که دلیل احداث تعداد نسبتا زیادی پل در این منطقه از شهر چیست؟ با کجارو همراه باشید تا با هم پاسخ این سوال را بیابیم. موقعیت پل ابریشم روی نقشه تپه‌های عباس‌آباد در سال‌های اخیر و با انجام شدن عملیات عمرانی گسترده، به محلی پر از جاذبه‌های گردشگری تبدیل شده است. بسیاری از این پروژه‌ها، مثل احداث پارک طالقانی از پیش از انقلاب اسلامی در دست طراحی و ساخت بوده‌اند و تعداد زیادی مثل پل طبیعت پس از آن طراحی و اجرا شده‌اند.  از جاذبه‌های گردشگری دیگر این منطقه می‌توان به گنبد مینا، پارک آب و آتش، پارک بنادر و پارک نوروز اشاره کرد.