Skip to main content

آستان مقدس امامزاده قاضی میرسعید

 طالقان یکی از شهرستان های استان البرز به شمار می رود که در منطقه ای خوش آب و هوا واقع شده است. مرکز این شهرستان، شهر طالقان است که با نام شهرک نیز شهرت دارد. در مورد وجه تسمیه این شهر دهخدا این گونه آن را توصیف کرده است«صاحب انجمن آرا و به تبعیت او مؤلف آنندراج، طالقان را معرب این کلمه دانسته‌اند: «تالکان و تلکان، نام دو ولایت است یکی در خراسان و دیگری در حوالی شهر قزوین که نخست تلک، که سنگی است سفید و براق و معرب آن طلق، در آنجا یافته شد، بنابراین، این نام یافت و طالقان معرب آن است کذا فی القاموس». این شهرستان یکی از مناطقی در ایران به شمار می رود که به خاطر آب و هوایی که دارد در فصل های گرم سال مملو از جمعیت می شود و مقصدی مناسب برای گردشگری به حساب می آید. این شهرستان علاوه بر طبیعت بکر و آب و هوای مطلوب، جاذبه های گردشگری دیگری نیز دارد که برخی از آنها شامل منزل آیت‌الله طالقانی، قلعه‌ها، امامزاده‌ها، مقابر، حمام‌ها، آسیاب‌های آبی و ... می شود. همین المان ها این شهرستان را به مقصدی بسیار عالی برای سفر تبدیل کرده است. یکی از مراکز گردشگری این شهرستان، آستان مقدس امامزاده قاضی میرسعید به شمار می رود که سالانه افراد زیادی به هوای زیارت از این محل راهی سفر می شوند.

معرفی آستان مقدس امامزاده قاضی میرسعید

معرفی آستان مقدس امامزاده قاضی میرسعید

امامزدگان از جمله اماکنی هستند که از دیرباز افراد زیادی به دلیل دیدار و زیارت از آنها پا در راه سفر می گذاشتند. شهرهای زیادی در ایران وجود دارند که در آنها می توانید امامزادگانی را مشاهده کنید، شاید دلیل این موضوع را بتوان ارادت مردم ایران ائمه اطهار دانست. یکی از این امامزادگان در شهرستان طالقات استان البرز قرار دارد و با نام آستان مقدس امامزاده قاضی میرسعید در بین اهالی شناخته می شود. امامزاده قاضی میر سعید در شهرستان ساوجبلاغ، بخش طالقان، روستای حسنجون و سیدآباد قرار گرفته است. حضرت قاضی از نوادگان امام محمدباقر(ع) به شمار می آید که در دوره‌ی صفویه وزارت دربار را بر عهده داشته است. به دلیل اینکه ایشان قضاوتی عادلانه داشتند در بین مردم با نام قاضی شهرت پیدا کردند. بنای ساختمان امامزاده در تاریخ ۱۲ بهمن ۱۳۸۱ با شمارهٔ ثبت ۷۲۴۴ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. تاریخ اولیه ساخت این ساختمان به قرن نهم و دهم هجری باز می گردد. بر اساس سنگ قبر امامزاده، حضرت قاضی میرسعید در سال 926 می‌ زیسته است. اگر تمایل دارید در مورد این امامزاده اطلاعات بیشتری کسب کنید می توانید ادامه این مطلب از مجله مستر بلیط را مطالعه کنید.

معماری و ساختار امامزاده قاضی میرسعید

پلان ساختمان امامزاده به صورت مستطیل شکل است که مساحتی برابر با 120 متر مربع دارد و از ویژگی های ساختمان آن می توان به بدون گنبد بودنش اشاره کرد، همچنین سقف بنا به صورت شیروانی است. در اطراف این بنا قبرستانی وجود دارد که احتمالا به خاطر وجود امامزاده است. این امامزاده بر روی تپه ای در فراز روستا قرار دارد که از لحاظ آب و هوایی مکان بسیار مناسبی دارد. در محوطه این امامزاده تعداد زیادی درخت وجود دارد که جلوه ای ویژه به این محیط داده اند. مصالح به کار رفته در این بنا، سنگ و چوب و ساروج است.


https://mrbilit.com/mag/emamzadeh-ghazi-mir-saeid/

Comments

Popular posts from this blog

برج میلاد

  در پایتخت  ایران مکان های زیادی برای گردشگران وجود دارد که در این مطلب می خواهیم به معرفی  برج میلاد   و ویژگی های آن اشاره کنیم. هنگامی که وارد تهران می شوید از جای جای آن می توانید برج میلاد را مشاهده کنید که با شکوه و جلوه اش چشمان شما را به خود خیره می کند. برج میلاد به عنوان   نماد شهر تهران   شناخته می شود که یکی از 6 برج مخابراتی شهور جهان و   نوزدهمین برج بلند جهان   به شمار می آید. مساحت این بنا 13 هزار متر مربع است که در شمال تهران ساخته شده و در زمانی که هوای تهران پاک و بی غبار است تقریبا از تمامی کلان شهر ها قابل مشاهده است و در هر جای این شهر که بایستید میتوانید آن را مشاهده کنید.     برج میلاد تهران را بیشتر بشناسید! پیشنهاد ساختن پروژه برج میلاد در  سال 1370 مطرح شد و در دی ماه 1376 کارگران شروع به ساختن این برج غول پیکر کردند. این برج در 16 مهر 1387 با شعار آسمان نزدیک است افتتاح شد و ساخت آن 11 سال زمان برد. ارتفاع برج میلاد 435 متر است که در نگاه اول می‌توان افتخارات این سازه را در نظر گرفت و از نظر معماری و ساختار آن را تحسین کرد. از افتخارات این برج می توان به بل

خانه سوگلی ناصرالدین شاه

  خانه انیس الدوله عمارتی که کمتر رهگذری از تاریخچه آن چیزی می داند    خانه انیس الدوله عمارتی که کمتر رهگذری از تاریخچه آن چیزی می داند، ساختمانی است پشت ایستگاه اتوبوس که رنگ سفید بر آن پاشیده اند و خبری از شکوه خانه های قجری در بیرون آن نیست. آنچه در این بنا بیش از هر چیز چشم ها را به سمت خود جلب می کند، تابلوی عریض و طویل «اتحادیه تهیه و توزیع گوشت گوسفندی تهران » است. این عمارت تاریخی با 140 سال قدمت، متعلق به فاطمه سلطان خانم انیس‌الدوله، سومین همسر عقدی ناصرالدین شاه قاجار و ملقب به ملكه ایران بوده است.انیس الدوله همسر سرشناس و با نفوذ ناصرالدین شاه (1258-1314) بود و این خانه، که به نام وی شهرت دارد، گویا پس از ترور ناصرالدین شاه محل زندگی وی در آخرین ماه های حیاتش بوده است. انیس الدوله کیست؟ انیس الدوله محبوب ترین و با نفوذترین چهره دربار ناصرالدین شاه بود. مقام او بر سایر همسران شاه برتری داشت و عملا می توان او را ملکه سلطنتی ایران دانست که نشان حمایل آفتاب و تمثال همایونی را از او دریافت کرده بود. انیس الدوله، با اسم اصلی فاطمه، دختر یتیمی بود که توانست تا مرحله سوگلی بودن ان

پل ابریشم تهران

  پل ابریشم یکی از پل‌های شمال شهر تهران است که همه روزه تعداد زیادی از گردشگران برای دیدن جاذبه‌های این منطقه از روی آن می‌گذرند. شاید از خودتان بپرسید که دلیل احداث تعداد نسبتا زیادی پل در این منطقه از شهر چیست؟ با کجارو همراه باشید تا با هم پاسخ این سوال را بیابیم. موقعیت پل ابریشم روی نقشه تپه‌های عباس‌آباد در سال‌های اخیر و با انجام شدن عملیات عمرانی گسترده، به محلی پر از جاذبه‌های گردشگری تبدیل شده است. بسیاری از این پروژه‌ها، مثل احداث پارک طالقانی از پیش از انقلاب اسلامی در دست طراحی و ساخت بوده‌اند و تعداد زیادی مثل پل طبیعت پس از آن طراحی و اجرا شده‌اند.  از جاذبه‌های گردشگری دیگر این منطقه می‌توان به گنبد مینا، پارک آب و آتش، پارک بنادر و پارک نوروز اشاره کرد.